Större möten, resor, studiebesök och liknande i pågående projekt
2020-03-17
I många leaderprojekt ingår stormöten, studieresor, seminarier och liknande. Hur gör man med dessa aktiviteter med tanke på Folkhälsomyndighetens nuvarande och eventuella kommande rekommendationer (med anledning av Corona)?
Här får ni några tips om hur ni kan byta ut dessa aktiviteter mot andra likvärdiga (som gör att ni kan undvika större möten och resor om det är önskvärt). I de fall ni ersätter en aktivitet med en annan, likvärdig aktivitet behöver ni inte ansöka om ändring av beslut om stöd.
Möten
Möten behöver inte vara fysiska utan kan genomföras på distans. Här finns många olika tekniska möjligheter som videomöte via nätet, telefonmöte eller en kombination av video och telefon.
Både video- och telefonmöten kan ofta kombineras med någon form av chattfunktion där man kan dela dokument med mera. Tips om detta finns på nätet.
Exempel på videotjänster på nätet: Skype, Google Meet, Zoom.
Organisationen Hela Sverige ska leva har samlat tips om hur man kan genomföra digitala möten på sitt Byanätsforum.
Studiebesök
Om ni har bokat in (eller har planerat att boka in) studiebesök som ska göras på fastlandet har ni kanske möjlighet att antingen skjuta på detta till senare under året eller genomföra möten på distans (se tips på distansmöten ovan).
OBS! I de fall ni väljer att skjuta fram studiebesök, resor m m måste dessa ändå genomföras inom den den beslutade projekttiden.
Slutseminarium, workshops, utbildning
Om ni planerat större möten för att sprida information om ert projekt kan ni antingen skjuta på detta till senare under året eller fundera på om ni kan genomföra en annan aktivitet för att sprida informationen.
Exempel på andra sätt att sprida information kan vara:
Film – den/de personer som skulle prata på mötet filmas. Filmen kan läggas ut en hemsida och/eller i sociala medier och kan ersätta det fysiska mötet.
Det är möjligt att filma med alla moderna mobiler. Tips för att filma med mobilen finns på nätet. Ett alternativ kan vara att höra efter i omgivningen om finns någon som kan hjälpa till med filmning och att publicera på nätet.
Information på hemsida/kommunikation i sociala medier – sammanställ informationen som skulle förmedlas på mötet och publicera på en hemsida. Kommunicera att informationen finns tillgänglig via sociala medier (ex Facebook).
Annonser – det kanske finns anledning att annonsera i lokalmedia att resultat eller annan information från projektet finns tillgängligt på en hemsida.
Mejl – även mejl kan användas för att sprida information till bestämda målgrupper som man redan kommunicerar med i projektet.
OBS! I de fall ni väljer att skjuta fram seminarier, workshoppar, utbildning m m måste dessa ändå genomföras inom den den beslutade projekttiden.
Resultatspridning
Leader Gutes kansli bistår med att sprida resultatet från ert projekt, via hemsida, sociala medier med mera. Kontakta oss för hjälp med detta via mejl eller tel 0498-501 80!
Övriga frågor
Har du frågor eller undrar över något, kontakta oss på Leader Gutes kansli via mejl eller tel 0498-501 80.
Jordbruksverket
Jordbruksverkets hemsida (information om hur kostnader till följd av inställda aktiviteter kommer att hanteras – se Frågor och svar – för dig som söker eller har fått stöd).
Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndighetens hemsida (information och rekommendationer)