Registrera ansökan
När Leader Gutes kansli har gett klartecken till att er projektidé kan bli ett leaderprojekt är det dags att registrera ansökan formellt.
Det gör du genom att logga in i Jordbruksverkets digitala ansökningssystem (e-tjänst) med e-legitimation.
Skaffa fullmakt
Du behöver en fullmakt för att få företräda den organisation som ska vara projektägare. Det gäller alla sökande organisationer förutom om det är din enskilda firma som ska söka stödet. Fullmakten kopplar samman ditt personnummer och bankID med projektägarens organisationsnummer i Jordbruksverkets digitala ansökningssystem.
Vi rekommenderar att ni har minst två fullmaktstagare så att ni inte är helt beroende av att bara en enda person kan komma åt er ansökan i systemet. Fullmakten ansöker man om med en blankett som skickas via post till Jordbruksverket. Det tar vanligen 1-2 veckor att få fullmakten beviljad och du får bekräftelsen per brev från Jordbruksverket. När fullmakten är beviljad känner Jordbruksverkets system av det och du får frågan när du loggar in om du vill företräda dig själv eller annan (då ser du att den organisation du fått fullmakt för finns som valbart alternativ i systemet).
Mer information om e-legitimation och fullmakt finns på Jordbruksverkets hemsida.
Om e-legitimation (Jordbruksverket)
Blankett för fullmakt (Jordbruksverket)
Logga in i systemet och hitta rätt
När du har fått din fullmakt beviljad så kan du påbörja din ansökan. Eftersom Jordbruksverkets IT-system används för många olika typer av projekt och företagsstöd som inte har något med Leader att göra så är det mycket viktigt att du kommer rätt in i systemet när du gör din ansökan.
Gör så här:
- Gå till www.jordbruksverket.se
- Klicka på Mina sidor (knapp högt upp i höger hörn)
- Logga in med ditt privata bankID
- Välj att du vill representera utifrån vem som ska äga projektet. Är det din enskilda firma väljer du ”Mig själv” annars så väljer du alternativet ”En kund, mitt bolag eller någon annan”.
Har du en redan påbörjad ansökan så kommer den att synas nu och du kan jobba vidare med den.
Vill du registrera en helt ny ansökan väljer du ”E-tjänster inom Mina sidor” och sen ”Stöd inom lokalt ledd utveckling – Leader”
Registrera ansökan
Vanligtvis registreras ansökan direkt i Steg 2. Innan du påbörjar registrering vill vi att du kontaktar oss på kansliet för bekräftelse och instruktioner.
Steg 1. Här anger du projektets namn, sökande organisation, var projektet ska genomföras, kort projektbeskrivning och hur mycket pengar du söker. Du ska i rullisten på frågan om leaderområde ange Leader Gute lokalt ledd utveckling. Tänk på att ge projektet ett kort och bra namn eftersom det inte går att ändra i steg 2. När du tryckt Spara och sen Granska och skicka in får du en kvittens på att ansökan har skickats in. Ansökan steg 1 räknas som inkommen ansökan, men innehåller inte alla uppgifter som behövs för att fatta beslut om den. Du kommer att få återkoppling från kansliet kort efter att du skickat in steg 1 med förslag på om och hur du bör gå vidare med en steg 2-ansökan.
Steg 2. Här ska projektansökan detaljeras med bland annat beskrivning av vilka aktiviteter som ska ingå, vilka mål som ska uppnås samt kostnads- och finansieringsbudget. Du måste inte skriva hela ansökan direkt (du kan spara och fortsätta vid senare tillfälle) men det är först när du tryckt Granska och skicka in som vi på kansliet kan se din steg 2 ansökan. Bilagor till ansökan laddar du själv upp i samband med ansökan. Tänk på att bara ladda upp de bilagor som verkligen behövs och att bilagorna inte ersätter behovet av att svara på frågorna som ställs i ansökan. En detaljerad budgetmall är obligatoriskt för alla projekt. Ladda ner den, fyll i och spara på din egen dator innan du laddar upp den som bilaga till ansökan: Länk till budgetbilagan.
När du har skickat in kan vi på kansliet se din ansökan och påbörja handläggning för att göra er ansökan komplett för beslut. Under handläggningen kan vi be er komplettera er ansökan om det saknas uppgifter eller något behöver förtydligas. Vi på kansliet har inte rättighet att ändra, lägga till eller ta bort något som ni har skrivit i er ansökan (det kan bara den som har fullmakten göra).
Gå till Beslutsprocess